neděle 8. června 2014

Téma dne: Akné - co je akné, jak na něj, mýty o akné..

Pěkný nedělní podvečer!

Slíbila jsem vám, že se dozvíte v nejbližší době něco o mých aktuálně používaných výrobcích na akné. To samozřejmě dodržím, ale aby tu nebyla pouhopouhá recenze na pár věcí, které se ke mně dostaly, rozhodla jsem se to pojmout trochu jinak. Kromě recenze bych vám ráda poskytla pár informací o akné. Díky několika zdrojům (velké dík patří týmu La Roche-Posay + MUDr. Tereze Gabryšové, týmu Ogilvy PR + MUDr. Andree Vocílkové a týmu PAYOT), mám momentálně široké spektrum informací, které se týkají této problematiky a myslím, že bych mohla a měla i vám něco z těchto informací předat :) Přeci jen o tom blogy jsou, abyste se dozvěděli třeba něco nového, potřebného, užitečného.. A jelikož akné je rozšířeným problémem, je třeba dle mého některé věci šířit dál. Dnes si tedy dáme nějaké ty informace o akné a v pokračování článku, které brzy připravím, vám představím pár pomocníků na boj proti němu.

Základ akné - mastná pleť

Prostředí typické pro vznik akné je mastná pleť. Hyperseborrhea, což je nadměrná produkce mazu ve vlasovém folikulu, vede k nerovnováze mezi vodou a lipidy v hydrolipidovém filmu. Problém mastné pleti se soustředí převážně na centrální oblast obličeje, tzv. T-zónu, která zahrnuje čelo, nos a bradu. V této oblasti se zpravidla nejvíce leskneme, máme rozšířené póry, černé tečky a pupínky.

Jak vzniká akné?

 K tvorbě akné dochází díky přispění dvou významných faktorů - nadměrná produkce kožního mazu (viz výše) a množení bakterií typických pro akné (Propionibacterium acnes a Pityrosporum ovale). Akné je porucha rohovatění v ústí mazových žláz, která vede k blokování jejich vývodů. V ucpaném vlasovém folikulu (=póru) se začnou tvořit malé cysty a komedony (černé tečky). V případě napadení vlasového folikulu bakteriemi může dojít k zánětlivým reakcím, kdy mohou vzniknout například puchýře, uzlíky nebo cysty (záněty). Akné je chronické onemocnění pokožky.

Rozlišujeme:

Černé tečky (komedony) 

Červené skvrny, papuly, postuly (= záněty)

Tmavé skvrny (zhoršovány UV zářením)


Nepříznivé faktory ovlivňující tvorbu akné

Hormonální nevyváženost
- puberta (adolescenti)
- těhotenství, antikoncepce, hormonální injekce, antidepresiva

Dědičnost

Dieta, tabák, stres a další špatné návyky

Klima
- horko a vlhko (přispívá k mastné pleti)
- slunce

Znečištění
- kontaminace bakteriemi z okolí

Zdroj obrázku: http://acnescarremovalz.com/wp-content/uploads/2013/06/Natural-acne-scar-removal-tips.jpg

Jak akné léčit?

Základem je šetrná péče aknózní pleti. Jde především o pravidelné a šetrné čištění pleti, díky kterému se zbavujeme přebytečného kožního mazu a uvolňujeme přebytečnou rohovinu. Důležité je především vyvarovat se postupů, které pleť zbytečně namáhají, např. neodborný peeling, nešetrné mechanické čištění zánětlivých projevů nebo masáži pokožky postižených partií.

Léčba komedonů:

1. Přípravky stimulující olupování - ovocné kyseliny (lipohydroxykyseliny, kyselina salicylová, glykolová, azelainová, benzoylperoxid,..)
2. Přípravky zlepšující správné uzrávání  keratocytů a ztekuťující kožní maz - zinek, kyselina linolová, vitamin A a jeho deriváty retinoidy)

Retinoidy - upravují rohovění buněk v ústí mazových žláz a brání tak jejich uzavření. Tato léčba však zpravidla doprovází vysušení a podráždění pokožky

Kyselina azelaová - působí proti tvorbě komedonů, má protibakteriální a protizánětlivé účinky. Na rozdíl od retinoidů má minimální dráždivé účinky. Přípravky obsahující tyto látky je možné používat i během letního období a na citlivou pokožku.

Ovocné AHA kyseliny a lipohydroxy-kyseliny - jsou součástí některých léčebných přípravků. Jejich účinnost záleží na množství, fungují, pokud jsou v přípravku obsaženy z 8 - 10%. Vyšší koncentrace může mít dráždivé účinky a proto jsou předepisovány lékařem.

Léčba papulek, postul, uzlíků, cyst:

1. Zánět (pirocton olamin, ATB, síra, alkohol, clotrimazol)
2. Chronický zánět (niacinamid, vitamin C, rutin, pycnogenol, lycopen, cévní laser)

Léčba tmavých skvrn:

Prevence: Nedotýkat se pupínků a správně se o kůži starat (fotoprotekce citlivé pleti s akné)
Léčba - depigmentace: kyselina azelainová, depigmentační laser


Důležité je také vědět, že akné se nevyléčí ihned, ale je to dlouhodobější záležitostí. Při zahájení léčení může dojít ke krátkodobému zhoršení (2 - 3 týdny), efekt zlepšení je možné čekat po 4 - 6 týdnech!

Většinu fungujících výrobků k péči o aknózní pleť seženete v lékárnách, mnohé z nich jsou dostupné pouze na lékařský předpis. V případě, že vás tedy trápí vyšší výskyt akné a běžně dostupné přípravky nezabírají, neváhejte se poradit s lékařem. Akné se nedá stoprocentně účinně vyléčit, ale rozhodně jej jde určitým způsobem eliminovat.


Mýty o akné

Na samotný závěr jsem si dovolila vybrat pár častých mýtů, které jsou s akné spojovány.. Přiznám se bez mučení, že v pár z nich jsem se našla také.. Co je tedy pravda a co nikoliv?

1. Umej si obličej, ať to akné vyčistíš!

Tady pozor. Mytí obličeje je běžné a v léčbě samozřejmě vítané, ovšem nesmí se přehánět. Časté mytí (více než 2 - 3 denně) pleti naopak škodí! Časté zbavování mazu nutí pokožku jej ve větší míře doplňovat, tzn. čím více se jej budete zbavovat, tím více a rychleji se bude maz tvořit. Navíc drsné čištění (žinky, tvrdé kartáčky, atp.) póry podráždí a může dojít k jejich ucpání. Doporučuje se tedy čistit pleť opravdu jemně, nejlépe rukama či měkkými pomocníky (houbičky, kartáčky) a maximálně 2x denně.

2. Pobyt na sluníčku pomáhá zbavit se akné.

Tak tohle jsem slýchala jako mladší docela často, v období  puberty se o tom hodně mluvilo. Hodně spolužáků v období puberty přijelo od moře s lepší pletí a hned se řešilo, že slunko pomáhá. Údajně je to v krátkodobém horizontu možné, dlouhodobě je to však naopak. Nejen že spálení způsobuje podráždění a poškození kůže a akné se tak zhoršuje, ale díky dlouhodobějšímu vystavení na slunci dochází k rychlejšímu odlupování kožních buněk a zvyšuje se i produkce mazových žlázek.

3. Zdravá strava = žádné akné

Hodně často diskutovaná otázka, ovšem zase s nejasným základem. Stoprocentní souvislost mezi stravou a akné nebyla prokázána. Samozřejmě zdravá a vyvážená strava našemu zdraví prospěje, ale souvislosti s výskytem akné nejsou dokázány (myšleno: ano, pokud budete jíst hodně čokolády hrozí vám zaneřáděný obličej, vyhnete-li se koření budete mít hladký obličej..). Hodně tučná, kořeněná jídla a cukry však určitě neprospívají :) naopak je doporučována pestrá a vyvážená strava (libové maso, ryby, ovoce, zelenina..). Já za sebe mohu říci, že ať jím cokoliv, na pupínky a černé tečky to vliv nemá.. ať jsem na zelenině v období "diet" nebo žeru jako protržená, pupínků a teček mám pořád stejně :D Každopádně každý to má jinak a musíte si sami ohlídat, co na vás platí..

4. Z akné vyrosteš, to je tou pubertou...

Sakra ne! A sakra jsem tomu jako "malá" věřila.. Jenže jsem zjistila, že na tom není ani trocha pravdy. Akné trápí lidi různého věku, od puberťáků až po ženy po čtyřicítce. Průkazně se počet lidí trápících akné s vyšším věkem snižuje, ovšem není to žádným pravidlem a akné může trápit kohokoliv. Chyba přichází hned v zárodku, kdy nám je vštěpováno, že akné zmizí samo od sebe. Díky tomu poté dochází k zanedbání péče a v mnoha případech dochází k fyzické i psychické újmě (horší akné, jizvičky v dospělosti nebo nízké sebevědomí jsou důkazem). Nehledě na to, že si občas starší člověk s akné přijde trochu nepatřičně až trapně, že jo. To vám mohu potvrdit. Jak jsem jako mladá problémy se špatnou pletí neměla, tak se teď cítím velmi trapně, když vedle sebe vidím 15letou slečnu s krásnou pletí a já vedle ní s beďarem uprostřed čela.. By mě zajímalo, kdo s takovou pitomostí, že akné patří k mládí, kdy přišel.. chudáci my starší..

5. Prosímtě, co řešíš ten pupínek, vždyť to nic není...

No ono jak pro koho, že jo. Je to sice kosmetická vada, která můj život nikterak neohrožuje, ale tak jako jak se má člověk cítit fajn, když mu leží uprostřed čela četa pupínků... Jednoduše to nositeli není příjemný a sebevědomí dostává zabrat. Nejvíc mne fascinuje, že s podobnými moudry přichází zpravidla lidé, kteří mají naprosto bezchybně dokonalou pleť. Si to zkuste občas nosit, ono vás ty moudra přejdou!

6. Nanes přípravek na pupínek, vše se vyřeší.

Existuje sice spousta přípravků, které se mají aplikovat přímo na pupínek, ale ty uklidňují již výsledek, nikoliv neřeší problém akné jako takového. Je třeba zabránit tomu, aby pupínky vůbec vznikaly, což znamená péči o pleť jako celku a to i ve chvíli, kdy akné nemáte. Je nutné myslet na celou plochu, kde pupínky vznikají, nikoliv pouze na pupínek samotný.

7. Nedávej si make-up! Ucpává póry a způsobuje akné!

Tak to pozor! Dnešní make-upy jsou ve většině případů hypoalergenní a nekomedogenní a bez olejů (naopak na bázi vody). Je třeba si to ohlídat, ale ne všechny jsou špatné a ne všechny uškodí!

8. Hodně tonik, peelingů a dalších gelů mi pomůže..

Tohle byl hodně dlouho můj problém! Donedávna jsem se tímhle totiž řídila - hlavně peeling, masku, tonikum a ono to bude dobré. Chyba, jak už nyní pár týdnů vím. Přestala jsem víceméně používat všechny ty vodičky, krémíčky, tonika, peelingy, masky a je mi lépe. Pleť se mi mastí stále, ale o poznání méně. Hlavně ale pupínků rapidně ubylo, to vám řeknu. Používám nyní každý den 3 věci - krém, mycí gel a micelárku a ono vám to stačí. Jelikož není akné způsobováno špínou, nadměrné mytí a drhnutí na něho nepomůže. Drsné peelingy mohou dráždit pokožku a pravděpodobnost zanícení pupínků se tak zvyšuje. Stejně tak tonika, které obsahují alkohol, ty pro změnu zase zbavují pleť nezbytné vlhkosti a mastnoty, takže je pleť přesušená a produkuje tak více mazu. Pro dosažení nejlepších výsledků používejte jemný, léčivý peeling a tonika bez alkoholu.


Ufff a jsme na konci dnešního článku. Doufám, že jsem vše podala co nejvíce pravdivě a bez výrazných chyb, protože dát to dohromady hned z několika zdrojů byl bojový úkol (práce na půl dne). Jak jsem psala v úvodu, čerpala jsem z tiskových zpráv, informačních materiálů, internetových zdrojů, letáků atd. Snad z důvěryhodných zdrojů, ale jelikož nejsem odborník, tak se může stát, že je něco nepřesné. O přípravcích a mých zkušenostech se dočtete zase příště, to už by bylo na jeden článek moc :)

Na samotný závěr chci podotknout, že já nepatřím (naštěstí) mezi osoby, které by trápilo akné ve velkém. V posledních měsících jsem si sice užila poďobaný obličej, ale vše šlo naštěstí maskovat make-upem. Bohužel jsou lidé, které mají s akné daleko rozsáhlejší problémy, proto jsem se rozhodla tento článek sepsat, i když se stoprocentně netýká mě.. Jsou věci, které by se měly dále řešit, šířit, o kterých by se mělo diskutovat.. Není ani tak důležitý ten článek jako třeba vaše komentáře a zkušenosti, tipy a rady, protože to je to, co by se mohlo hodit někomu dalšímu!

Co vy a akné? Trápí vás? Jak s ním bojujete? Jaké přípravky se vám osvědčily?

33 komentářů:

  1. Jo, bojuju kvůli vysazení HA a mám pocit, že mi z toho hrábne :D Bradu mám úplně zdevastovanou, na tvářích krupičku, čelo a nos naštěstí ušetřeny. Od středy zkouším zinkovou emulzi Miraclean, urychluje to léčbu pupínků, červenání mizí, otoky ze zánětů taky. Jsem zvědavá, jak to půjde dál, hodně holkám to pomohlo i k vyzmizíkování jizev po akné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem si užila s HA svoje :-/ ale zdá se mi, že možná při HA to mám horší než bez ní.. :D

      Vymazat
  2. Akné mě trápí od 12 let, po celém obličejí. Poslední 2 roky mám akné hlavně pod lícními kostmi až k záhybu mezi krkem a obličejem, nevím přesně jak to popsat. Je mi 22 a nemužu se toho zbavit, jeden pupínek zmizí, druhy se zase objeví. Nikdy jsem moc přípravku nepoužívala, příjde mi totiž, že mam na ně nějakou alergii, protože mi obličej akorát zčervenal a akné se zdálo akorát horší a horší. Jediný co mi tak trochu pomáhá, je sudocrem, který jsem zakoupila v lékarně. Těším se na další článek, třeba mi pomůžeš objevit další dobrou metodu, jak s pupínkama zamávat :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě že první reakcí na přípravky je zhoršení a poté by se to snad mělo zlepšit.. Zkus určitě něco pro citlivou pleť, bez alkoholu, nijak to drsně nedrhnout.. spíše opravdu jemně :) já chystám nyní článek na péči Effaclar od La Roche-Posay a můžu říci, že jsem opravdu spokojená! Ale výsledky se fakt dostavily až po několika týdnech, z počátku to bylo naopak šílené!

      Vymazat
    2. Jojo, vždycky jsme je chvíli používala, ale nikdy žádný zlepšení, tak jsem to radši odložila abych si nezpůsobila něco :D. Ale děkuju za radu, počkám si na článek a asi se po tom podívám :). Měj se hezky :)

      Vymazat
  3. nejhorší na akné, je ta nespravedlnost. v mém okolí akné skoro nikdo nemá, přitom všichni chodí spát neodlíčený a o pleť se vůbec nestarají. já jo, nijak to nepřeháním, ale starám se a akné mám. a nejlepší jsou ty kecy "moc to přeháníš, to máš z toho" jistě. jinak velmi dobrý, poučný článek :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu! :-/ Já tedy musím říci (a zaklepat), že akné nemám v nijak šíleném stavu, i když bylo období, kdy jsem měla čelo poseté.. ale já mám tohle samé s pihama! Všichni mi tvrdí, jak jsou pihy krásné a jak se nemám líčit a nechat je vyniknout.. ale sami je v životě neměli, tak nevědí, jaké to je.. jsem na to úplně alergická, protože sama je úplně nesnáším a prostě se cítím líp, když jsou schované! Nebo s červenými tvářemi to je to samé.. všichni: ty se tak krásně červenáš.. a já to úplně nesnáším! Bych jim to přála taky, aby věděli, jaký to je! :D

      Vymazat
  4. akné ma trápilo/trápi od 10 rokov.. je pravda, že v tom čase som sa nejak o svoju pleť nestarala potom nastala puberta a bolo to ešte horšie.. v škole sa mi vysmievali a ja som sa zato hanbila kedže v triede som bola so samými kráskami, ktoré mali takú hebkú pleť bez akné o akej som ja stále len snívala .. chodila som neskôr aj ku kožnej no dlho mi to nepomáhalo .. od 16 rokov sa to nejak zlepšilo no aj teraz mám čierne bodky VŠADE na brade, na nose, na lícach .. skúšala som už takmer všetko, od prirodných vecí, cez drogériovú kozmetiku, aj veci z lekárne .. je to niekedy lepšie niekedy horšie
    Je to super článok !!!! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Černých teček mám také hromadu! Ale fakt mi na ně pomohl ten čistící kartáček Visapure a jemné čistící gely.. žádné násilí, prostě jen jemná péče.. :)

      Vymazat
  5. Taky mám aknéé :)) A chodím na kožní do nemocnice ta mi s tím velmi pomohla, ale pomáhá mi když vlastně na praxi jsme si mohli udělat čištění pleti, takže to bylo taky super! :)))

    http://www.style-and-smile15.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  6. super článok :) ďakujem ti zaň :) aj keď budem mať čoskoro 23 mám mastnú pleť a sem tm sa objaví aj nejaký ten pupáčik...najhoršie je to keď to mám dostať...vtedy sa mi vždy niekde spraví taký ten boľavý podkožný pupák...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuji :) Jsem ráda, že se třeba někomu hodí.. A jinak to mám stejně.. jak se to blíží, tak to vždy poznám podle těch pupínků..

      Vymazat
  7. Pupínky mezi krkem a obličejem (na tom přechodu) mě trápí už od listopadu a ještě jsem se jich nezbavila a vyzkoušela jsem všechno možné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem zjistila, že tam se mi poslední dobou občas objevují také! Tak jej čistím normálně mycím gelem jako obličej a občas jej namažu a celkem se to drží, tak doufám že to vydrží! Přeji ať rychle zmizí! ;)

      Vymazat
  8. Dokonale napsaný článek. Každý doktor mně říkal,že nejez čokoládu. 2 roky jsem jí nejedla a akné jsem měla furt a teď když už prostě jsem to nevydržela a občas si čokoládu dám tak nevidím žádný rozdíl. A prostě každý doktor mi dává samm mastičky, no já už jích mám plné zuby a vždycky když jdu tam, tak mám plet relativně v pořádku a na druhý den horor. Já vím,že prášky nejsou moc dobré, ale moje sebevědomí je tak nízké a radši se občas dívám jen do země když jdu. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kvůli akné se takhle netrap! Nejsi zdaleka jediná! ;) Jinak já s tou čokoládou fakt nevím, ale zdá se mi to přehnané.. Jako jo, asi není dobré jíst ji po kilech, ale že by škodilo pár kostiček čokolády.. nevím no :) Já bych měla asi deprese už jen z toho, že mi někdo zakazuje něco jíst! :D

      Vymazat
  9. ach akné... mám... trápi ma... a hlavne neodolávam kadejakým kovovým predmetom, ktorými si ho násilne vyďobávam z tváre... a potom to vyzerá zúfalo. Ešteže sa viem nalíčiť a všetko nenápadne schovať. Všetkého veľa škodí a ja som zostala na čistiacom géle, toniku a na najhoršie akútne stavy striekam sprej Aloe First. To je úplná pecka, ktorá mi to hojí v rekordne rýchlom čase

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám bohužel taky ten šílený zvyk, že jakmile se nějaký pupínek objeví, tak už ho ďoubu, drbu, vymačkávám.. pak je to ale ještě horší a o to déle se to hojí.. :-/

      Vymazat
  10. akné je prevít, mně ale pomohlo až když jsem začala používat kosmetiku na citlivou pleť. Akné se může objevit i jako reakce na agresivní přípravky, vyzkoušejte to a nemusí to být zrovna něco předraženého z lekárny. Vody bez alkoholu, třeba růžová od Garnier, nebo mně nejvíc pomohly krémy od Avonu Liivbotanicals, ty už zase v nabídce nemaj, tak zkouším Ryor, zatím dobrý. U časopisu byla na jaře micelární voda a ta mi taky dělá dobře. Chce to hlavně čistit jemnými přípravky a používat krémy , všechno na citlivou pleť, kosmetika na akné je strašně agresivní a ne každý to snese. Přeji krásný den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak :) myslím, že ta kosmetika na akné bývá spíše na škodu než k užitku..

      Vymazat
  11. Ahoooj,

    no konečně krásnej článek na toto téma =o)

    Mne občas fascinujou blogerky, kterým se udělá pupínek, tak hned mají akné, natřou si to nějakou vodičkou a za dva dny to akné maj vyléčený, pak se jim udělají pupínky dva, tak se hned mažou krémem na akné preventivně měsíc...

    Nojo, jenže jeden blbej pupínek za měsíc NENÍ akné... Já sama se potýkám s akné, nezmizelo mi v 18ti letech, jak mi bylo slibováno, štvalo mi na základce, v 15ti pomohla antikoncepce a ve 20ti mi museli napsat jinou HA a to vše po... zkoušela jsem antikoncepcí víc a nepomohlo nic, prostě akné, mastné vlasy...

    V -nácti jsem měla akné především na čele, nose a bradě, sem tam na tvářích... teď mi zlobí akné nejvíce na tvářích...

    Jak jsem se toho snažila zbavit? Bioderma, Hadek, La Roche, Clinique, Skinoren... bla bla bla nepomohlo to, takže pokud máte akné jakože akné =o) rozumíme mi jaké, tak prostě musíte JÍT K DOKTOROVI! Z Prahy můžu doporučit MUDr. Evu Fialovou, která má ordinaci v Dejvicích, ráda bych podotkla, že lékaře je třeba pečlivě vybrat, jelikož ne každý tomu rozumí, i já jsem chodila předtím ke špatné doktorce a fakt to nepomohlo...
    Takže k této doktorce, kterou považuju za skvělou jsem přišla s akné, z kterého mi vyloženě bolel obličej, nic na to nepomáhalo a nešlo to zakrýt makeupem... šla jsem tam s papírem, na který jsem si sepsala dosavadní informace jako odkdy mám akné, co jsem na to používala atd. (všem vřele doporučuji sepsat před návštěvou, stejně se vás na to ptaj a je lepší to mít na papíře a na nic nezapomenout)
    Vyfasovala jsem antibiotika, kterým jsem se bránila, ale doktorka řekla, že na moje akné nic jinýho nepomůže, takže jsem teda ač s vrcholným odporem souhlasila, ptž doktorky maj prostě pravdu... napsala mi nějaký recept na mastičku namíchanou v lékárně, která teda ÚDĚSNĚ páchne, sehnat jí byl horor... dále jsem dostala opět recept na míchání tonika a po dobrání antibiotik užívám Dermabion...
    ATB skutečně zabraly, zmizely ty nejhorší hrůzy z obličeje a přestalo mi to bolet, hurá! Dermabion, mastička a tonikum mi udržuje pleť v koukatelném stavu. Samozřejmě mi nezmizelo úplně vše, pupínky mám, ale už ne tak hnusný, ale jen malinký a ne všude, což považuju za obrovskej úspěch...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi

    1. Akné a psychika?
      Ano, zde bych se ráda pozastavila. Co si budeme povídat, akné je hnusný a umí potrápit hlavně psychiku. Měla jsem stavy, kdy jsem se zavřela do koupelny a prostě jsem brečela... Styděla jsem se chodit z baráku, natož do práce a to nejsem žádná třasořitka...
      Maskovala jsem to, co to šlo, ale akné je plastické, nečekejte zázraky =o)... Za sebe můžu doporučit makeup od MAC prolongwear, kterej skutečně krásně kryje červený místa, zasychá do matna a drží celý den, zároveň pleť nezatěžuje...

      A k mýtům? Mi ve škole všichni říkali "si to vymačkej"... bla bla bla, jistě, že jsem to dělala a akorát se to zhoršilo... pokud není zbytí, tak (a to mám od doktorky) kápnout 100% tea tree olejíček na prsty, kápnout na pupínek a opatrně to teda udělat... je to proto, že se takhle neroznesou bakterie a nezanesou se bakterie z rukou...
      Další mýtus "umyj se" také nepomáhá... aknetická pleť není špinavá, jen je nemocná... Sluníčko nepomáhá, ale mně nezhoršuje... strava taktéž nepomáhá... z akné jsem nevyrostla... přípravky nepomáhaj a to ani na lokální péči, mně nepomáhají ani žádné alkoholové...
      Neřeš pupínek, vždyť to nic není... <- jó, vám bych to přála aspoň na tejden, abyste věděli, jaký to je, fakt příjemný sedět na poradě a cejtit se trapně mezi kolegy 30+, z nichž to ani jeden nemá si přijdete jak malý dítě, který vlastně nemůže svojí práci rozumět, ptž máte akné a JSTE "malý"
      Makeup neucpává póry, ale nedoporučuju kupovat levné, drogerkové... za sebe doporučuju již zmíněný MAC a nebo Estée Lauder double wear maximum a ano, oba se dají krásně vrstvit, pokud to přeženete, budete mít masku a ano, oba stojí peníze, ale za ten efekt to stojí...

      A hodně tonik a gelů NEPOMŮŽE! Osekejte péči na nejnutnější -> odličovák, pleťová voda, krém a toť vše... doporučuju spíš přírodní produkty, určitě ne Garnier ,Clean & Clear atd. jsou hrozně agresivní... vyprdněte se na masky, vodičky a kravinky

      A na závěr už zbývá pouze popřát hodně štěstí =o)

      Vymazat
  12. tak to je skvělý článek! Dost jsem se dozvěděla :) S akne mám problémy dlouho, ale osvědčila se mi pravidelnost. Obličej myji jen večer, ráno čistím micelárkou (zelenou) od biodermy. Ani ne s pupínky, mám spíš problém, že mi obličej přijde špinavý, zanešený, ušmudlaný. :)

    OdpovědětVymazat
  13. moc hezký článek, já tedy nikdy neměla dokonalou pleť, zároveň ale ani netrpím šíleným akné (ťuk ťuk). i tak mě ale občas nějaký ten pupínek pěkně točí, když vidím, že lidi v mém okolí tohle netrápí, žerou jak prasata a ještě chodí spát neodlíčený, kupříkladu. s tou péčí se to snažím také nepřehánět, ale občas mi to nedá (viz ty peelingy, ty používám tak dvakrát, třikrát do týdne, a masky :D)

    OdpovědětVymazat
  14. Tak tohle je všechno takové ošemetné. Akné jako takové podle mě nejde vůbec zobecňovat. Právě tyhle obecné poučky kolikrát nadělají víc škody než užitku. Mluvím z vlastní zkušenosti a vím, že právě třeba i make-up ho může zhoršovat. Stejně tak strava, psychika, klima, místo bydliště atd. Jsou toho spousty.

    OdpovědětVymazat
  15. ja som kupila priatelovej sestricke sadu na akne 24clearit, snad jej to zaberie

    gomistories

    OdpovědětVymazat
  16. Moc děkuji za článek, také trpím na mastnou pleť, sem tam mám nějaký pupínek, ale spíš mám hodně flekatý obličej. Určitě nějaké tvoje rady použiji, přesně něco takového jsem potřebovala :) !

    http://thekatesdiary.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  17. to video s Camo Confession je opravdu silná záležitost. také s akné vedu nekonečný boj a často se kvůli tomu necítím vůbec dobře, takže mi make-up dodává velkou dávku sebejistoty.

    OdpovědětVymazat
  18. já jsem si dala celkem do kupy pleť (žádný pupínek, ale černé tečky jsem měla), takže jsem asi 2x vyzkoušela olejovou emtodu čištění pleti, aby zmizely i tečky..a zanítila se mi dolní polovina obličeje a teď to léčí už snad měsíc..holt pro každýho OCM není:(

    OdpovědětVymazat
  19. Tak ten mýtus, že až budu dospělá, akné zmizí, to jsem také hodně poslouchala a už mám blíž ke třicítce a akné si vesele existuje dál..nyní pro změnu poslouchám, že až otěhotním, tak to zmizí, takže už jen čekám, až mi někdo řekne, že to zmizí, až budu po přechodu, což není moc pozitivní zpráva. Také jsem toho vyzkoušela mraky, nejlepší zatim je tea tree olej, ale ten bohužel moc nepředchází tvorbě nového akné.. Teď zkouším pár měsíců kosmetiku od Mary Kay. Na zadek jsem si z toho zatim nesedla, přijde mi, že mé akné si z toho moc nedělá, ale dám tomu ještě čas. Známé to docela pomohlo. Ale jsem už alergická na řeči typu, že tyto výrobky mi do měsíce tu pleť tak krásně vyčistí bla bla a po měsíci, kdy to mám horší jak před používáním, mi někdo začne tvrdit, že to používám špatně..
    Je to boj a občas mě fakt mrzí, když mi někdo vmete do tváře, že se o tu pleť vůbec nestarám, že v drogeriích je přece tolik přípravků proti akné, tak čemu se divím.

    OdpovědětVymazat
  20. Já jsem měla velký problém s tím, abych si akné nevymačkávala. I když vím, že se to nemá dělat a že se mi pak vytvoří jizva, stejně jsem vždycky neodolala a vymáčkla ho. Zkoušela jsem různé speciální krémy, které měly vzniku akné zamezit, ale nic nepomohlo. Zhruba před měsícem jsem začala používat CBD olej, který mi poradila kamarádka, a světe div se, od té doby se mi neudělal žádný pupínek, takže mám radost, že jsem našla něco, co konečně funguje. CBD olej jsem si objednala z Cibdol a jen co mi bude docházet, tak si objednám další.

    OdpovědětVymazat
  21. Čtu si tady komentáře lidí, kteří proti akné bojovali. Holky, vy jste fakt nepoučitelné. Uvědomte si, že můžete sice používat různé mastičky či navštěvovat doktory. Ale jak s tím jednou seknete, pupínky vás doženou. Přitom se stačí zamyslet nad tím, co vám to způsobuje. Není to třeba stravou? Mrkněte sem.

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá obrovskou radost! Děkuji! :)